Szabó László Tamás: A tanár visszanéz

PDFNyomtatásÍmél
„Egyetlen pedagógia van: az az ’ars’ – nevezhetjük mesterségnek vagy művészetnek -, amelyik a gyakorlatban létezik. Minden, ami azon kívül van, ennek a szolgálata” – írta mintegy hatvan évvel ezelőtt egyik mesterem, Kiss Árpád. Igen, a gyakorlatban – azaz a nevelés és oktatás intézményes kereteiben, az óvodában és az iskolában. De mi az a „minden ami azon kívül van” ? A neveléstudomány(ok) összessége, amelynek feladata, hogy integrálja és adaptálja mindazt a rokontudományokból, ami a pedagógia eligazodása számára fontos lehet. Melyek ezek? Részint a nagymúltú, hagyományos tudományterületek, amelyek a (gyerek)ember testi, lelki és szellemi fejlődésének sajátosságait, a társadalmi és társas közegben történő élését, működését vizsgálják, kutatják és írják le; részint újak, mint a pedagógiai idegélettan vagy a mediatizált tanulási környezetek vizsgálata.
Állítjuk, hogy a pedagógia a legősibb „tudományok” közé tartozik, hiszen – tudjuk – minden jelentősebb ókori gondolkodó feladatának érezte, hogy megfogalmazza az emberről és nevelésről kialakított felfogását, elképzeléseit. Hosszú idő telt el addig, természetesen, amíg e korai, jobbára filozófiai spekulációkon alapuló felfogásokból kialakult a vizsgálati eredmények tapasztalataira épülő emberkép és pedagógia.
A pedagógia korábban jobbára csak „gyermekügyi” illetékességű volt, mára az „egész életen át tartó tanulás”, az egyre fontosabbá váló felnőttképzés (továbbképzés és átképzés) korában egyre inkább „felnőttügyi” illetékességűvé is válik.
Kötetünk a szerzőnek a pedagógia különböző témáiról kialakult meglátásait, kutatási eredményeit és reflexióit ajánlja föl olyan témakörök köré szervezve, mint az iskola mint sajátos élményvilág, neveléstudomány és érték, és a tanári mesterség.

Ár
2380 Ft
Leírás

(Neveléstudomány – Iskola – Pedagógia)
 
ISBN 9789632870083
Kiadó: Új Mandátum Könyvkiadó
Megjelenés: 2009
Nyelv: magyar
Terjedelem: 187 oldal
Kötés: kartonált, ragasztókötött
Méret: 158x232 mm
 


Tartalom

 

Előszó 7
   
Megismerés - Intézményi légkör - Környezet  
Iskola-tanítás-tanulás 10
Információfeldolgozás és megismerés 13
Iskola és környezet 22
Az iskola mint tapasztalatszerző hely 26
Történeti előzmények 31
A kutatásról - "A rejtett tanterv" nézőpontjából 35
   
Neveléstudomány - Minőség - Érték  
Iskolai élményvilágok 53
Kisebbségek Európai oktatási rendszerekben: Kihívás és válaszkísérletek 62
Iskola és minőség 71
Neveléstudomány és globalizáció 86
A "reflektív paradigma" neveléstudományi nézőpontból - egy fogalom színe és visszája 94
A "rejtett" tanterv 100
Értékek az iskolában 125
   
Tanárképzés - Tanári mesterség  
Európai dimenziók a tanárképzésben 139
Tanárképzés Európában 147
Mellékletek  
A könyvben megjelent írások eredeti megjelenései 183
Irodalom 184

Megrendelések

 x 
A kosár üres

Kiemelt ajánlatunk

Dévényi Anna - Gőzsy Zoltán (szerk.): Eszmetörténet
Az Árkádia Kiskönyvtár az online megjelenő Árkádia folyóirat kézbe v...
Hegyi Dolores: Hellénizmus Keleten
A hellénizmus konkrét hatását, megnyilvánulási formáit csak az utóbbi...
Tóbiás Áron: "...nőttön nő tiszta fénye"
Tóbiás Áron (1927) mindvégig az ötvenhatos forradalom tűzközelében vo...
Ferling József: A nagy public relations receptkönyv
A 100 különböző projektet, esettanulmányt, megoldást bemutató könyv n...
Molnár-Kovács Zsófia: A tankönyvkutatások dualizmus kori forrásai
E könyv a történeti tankönyvkutatások lehetséges forrásait, kiemelten ...
Kerepeszki Róbert:A „tépelődő gentleman” Darányi Kálmán (1886–1939)
Ha Darányi Kálmán miniszterelnökre terelődik a szó, a korszakot ismerő...
A dualizmus kori Pécs történetéből. Városgazdálkodás - társasági élet - szegénypolitika
Az elmúlt években, évtizedekben a város történetének vonatkozásában ...
Bűnbak minden időben
Bűnbakok a magyar és az egyetemes történelemben Szerkesztette: Gyarmati ...
Ivan R. Misner, Ph.D., Michelle R. Donovan, Avidor András: 29%, a megoldás
Egy sikeres vállalkozónak, egy cégnek van networking stratégiája. Egy si...

Keresés a könyvek között