Dezső Renáta Anna: Gandhistória

PDFNyomtatásÍmél
Kevés gimnázium van az országban, amely olyan sokszor szerepelt volna a média fókuszában, mint a pécsi Gandhi Gimnázium. Pedig még nem is tekint oly hosszú múltra vissza, hisz kapuit nincs húsz éve, hogy megnyitotta 1994 februárjában. Bár egy iskola életében húsz év nem számít nagy időnek, mégis mérföldkő ennek az intézménynek az elindítása, hisz nem csak Magyarország, de Európa első, érettségit adó cigány/roma gimnáziumává vált.
Számos vizsgálat, tanulmány, szakdolgozat született már a magyarországi cigány tanulókról, így a Gandhi Gimnázium tanulóiról is, ám eleddig ez az első olyan átfogó munka, amely rekonstruálja egy olyan iskola létrejöttének és működésének első másfél évtizedes történetét, mely nem csupán Magyarországon, de határainkon túl is modell értékű intézménynek számít a cigányság középfokú nemzetiségi oktatásában.
Különösen fontos, hogy nem csupán a Gandhi Gimnázium történetét, valamint az oktatáspolitika középfokú cigány nemzetiségi oktatási intézményekre vonatkozó főbb jellemzőit ismerhetjük meg, de a rendszerváltozás időszakát is, amely az oktatáspolitikában – a Gandhi mellett – számos más új kezdeményezésnek is teret adott.
Dezső Renáta Anna: Gandhistória

Ár
2500 Ft
Gyártó: Virágmandula Kft.
Leírás

Középfokú roma / cigány nemzetiségi oktatás a rendszerváltás első két évtizedének Magyarországán

ISBN 9786155339134
Kiadó: Virágmandula Kft.
Megjelenés: 2013
Nyelv: magyar
Terjedelem: 178 o.
Méret: 148x210 mm
Kötésmód: kartonált, ragasztókötött

Tartalom

Előszó (Orsós Anna) 9
1. Bevezető gondolatmozaik 11
1.1. Aktuális társadalmi tér és idő 11
1.2. Romák és iskola Magyarországon – a rendszerváltás után 12
1.3. A Gandhi Gimnázium létrejöttének törvényességi keretei 14
1.4. Kérdésfelvetések 15
1.5. Személyes ügy: etikai dilemmák és attitűdök 16
1.6. Iránytű az olvasónak 17
2. Módszertani lecke 19
2.1. Amit a nép olvas(hat) 21
2.2. Felnőttekről felnőttektől 26
3. Értelmezési keretek 29
3.1. A roma/cigány népesség Európában: történelmi vázlat 29
3.2. Status quo 31
3.3. Cigányság: etnikum, nemzetiség, kultúra? 33
3.4. A magyarországi cigányság heterogenitása 34
3.5. Egy kis szociálpszichológia 36
3.6. Az etnikai és szociális identitás formálódása 37
3.7. Kis magyar társadalmi kórkép 41
3.8. Társadalmi integráció – vagy inklúzió? 45
3.9. Esélyegyenlőség a hazai oktatásügyben 47
3.10. Pedagógiai innováció 50
3.11. Feln[1]ttoktatás – felnőttképzés 52
4. Roma/cigány diákok a középfokú oktatási intézményekben 55
4.1. Háttérpolitikák 55
4.3. Janicsárok öröksége? 59
5. A Gandhi Gimnázium története – hazai napilapok tükrében 69
5.1. Sajtóorgánumok a gimnáziumról általában 69
5.2. Fogantatás 70
5.3. Vajúdás 72
5.4. Születés 74
5.5. Mindennapok, kihívások 75
5.6. Egy ma is aktuális eszmecsere 78
5.7. Működési keretek – és korlátok 80
5.8. Kormányváltás után 82
5.9. Szeretnék maguk megmutatni – gandhis diákok 85
5.10. Sportcsarnokavató – Bogdán János nélkül 86
5.11. Az első fecskék 89
5.12. S a többi néma csend? 91
5.13. 15 év után 94
5.14. Hogyan tovább? 96
6. Górcső alatt az intézményi dokumentáció 99
6.1. A Gandhi Gimnáziumban érettségi vizsgát tett tanulók (2000-2009) 99
6.2. Tanulmányi eredmények 101
6.3. Az intézmény kommunikációs rendszere 106
6.4. Honlapok tanúsága 109
7. Identitás a Gandhi Gimnázium falai közt – és azokon túl 117
7.1. A Gandhi Gimnázium tanulóinak identitása 117
7.2. A Gandhi Gimnázium egy kívülálló cigány fiatal szemszögéből 122
7.3. „Senki földjén lebegve” – identitásküzdelmek az érettségizett gandhisok körében 123
7.4. Egy országos felmérés releváns mutatói 126
Felnőttoktatási Tagozatán 129
8.1. Sajátos körülmények 131
8.2. Integrációs színtér? 132
8.3. Kérdések kereszttüzében 138
8.4. Pedagógiai innováció a felnőttoktatásban 145
9. Zárszó helyett 147
9.1. Summa summarum 147
9.2. A film pereg tovább 150
Felhasznált irodalom 153
Mellékletek 169

Megrendelések

 x 
A kosár üres

Kiemelt ajánlatunk

Ferling József: A nagy public relations receptkönyv
A 100 különböző projektet, esettanulmányt, megoldást bemutató könyv n...
Bűnbak minden időben
Bűnbakok a magyar és az egyetemes történelemben Szerkesztette: Gyarmati ...
Ivan R. Misner, Ph.D., Michelle R. Donovan, Avidor András: 29%, a megoldás
Egy sikeres vállalkozónak, egy cégnek van networking stratégiája. Egy si...
Molnár-Kovács Zsófia: A tankönyvkutatások dualizmus kori forrásai
E könyv a történeti tankönyvkutatások lehetséges forrásait, kiemelten ...
Tóbiás Áron: "...nőttön nő tiszta fénye"
Tóbiás Áron (1927) mindvégig az ötvenhatos forradalom tűzközelében vo...
Dévényi Anna - Gőzsy Zoltán (szerk.): Eszmetörténet
Az Árkádia Kiskönyvtár az online megjelenő Árkádia folyóirat kézbe v...
A dualizmus kori Pécs történetéből. Városgazdálkodás - társasági élet - szegénypolitika
Az elmúlt években, évtizedekben a város történetének vonatkozásában ...
Hegyi Dolores: Hellénizmus Keleten
A hellénizmus konkrét hatását, megnyilvánulási formáit csak az utóbbi...
Kerepeszki Róbert:A „tépelődő gentleman” Darányi Kálmán (1886–1939)
Ha Darányi Kálmán miniszterelnökre terelődik a szó, a korszakot ismerő...

Keresés a könyvek között